Mentre avança la construcció de l’edifici en els terrenys de l’Hospital de Sant Pau

Prop de 900 visitants als Tallers i Grups de Suport de Kālida Sant Pau, el centre d’atenció psicosocial per a persones amb càncer i els seus cuidadors

• El passat 6 d’abril va tenir lloc la col·locació de la primera pedra del centre Kālida Sant Pau. Des de llavors, l’edifici ha assentat els fonaments, aixecat els pilars i iniciat la construcció de les seves dues plantes. El disseny arquitectònic, creat per Benedetta Tagliabue, comença a prendre forma.
  • Paral·lelament, en espais cedits per l’hospital, l’equip de Kālida ha engegat els primers Tallers i Grups de Suport emocional, en els quals ja han participat a prop de 900 persones.

Barcelona, 23 de novembre 2017.- Kālida Sant Pau creix segons el previst i té molt a celebrar. Aquest projecte, pioner a Espanya, defensa un model innovador d’assistència psicosocial per a pacients amb càncer que està pensat per complementar els tractaments mèdics dels hospitals.

En ell l’important és la persona i el seu entorn, per això la seva activitat es desenvolupa en un espai dissenyat especialment per acollir i oferir intimitat i protecció a les persones que passen per circumstàncies inusualment difícils.

A Kālida Sant Pau un equip de professionals –infermers, treballadors socials, psicooncólegs i terapeutes–, els dedicaran temps i atenció sense necessitat de sol·licitar cita prèvia o derivació mèdica. Així, en un mateix edifici, trobaran suport pràctic, emocional i social, de manera gratuïta i oberta, els seus familiars, amics o cuidadors, atesos o no a l’hospital.

Un dels seus avantatges és que es construeix a pocs metres del Servei d’Oncologia i de l’Hospital de dia, per afavorir que les persones accedeixin al Centre de forma immediata i puguin sol·licitar informació sobre el que els preocupa, aclarir el que no entenen sobre el seu diagnòstic i tractament, informar-se sobre les ajudes o, simplement, parlar i relaxar-se després d’una prova o sessió de quimio.

Els impulsors d’aquest centre -que forma part de la xarxa global de centres Maggie’s– són la Fundació Nous Cims y la Fundació Privada Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, que han comptat amb la col·laboració de la Fundació de Gestió Sanitària del Hospital. La seva inauguració està prevista a principis del 2019.

Èxit dels Tallers i Grups de Suport Emocional

Fins a la finalització de l’edifici, l’Hospital de Sant Pau ha cedit a Kālida diferents espais del Pavelló Santa Victòria del Recinte Històric, en el qual des de fa quatre mesos desenvolupa amb regularitat Tallers i Reunions de Grups de Suport, als quals poden assistir pacients de qualsevol hospital.

Les primeres activitats han començat a plasmar-se en una agenda detallada que ha beneficiat a prop de 900 persones i que, una vegada obert el centre, preveu atendre fins a 5.000 visites durant el seu segon any de funcionament.

La investigació ha demostrat que les persones que participen en aquests grups experimenten millores en el seu estat d’ànim i en la seva qualitat de vida. Compartir experiències i expressar emocions, de les quals potser no es vol fer partícips a amics i a familiars, potencia l’esperança i augmenta la seva capacitat de resiliència.

Actualment, les necessitats menys cobertes són les emocionals. Només 1 de cada 10 catalans rep atenció psicològica, la majoria sofreixen trastorns adaptatius i l’estrès té una repercussió molt forta en el seu benestar. “Viure bé amb estrès” és un taller -dirigit a persones amb càncer i cuidadors- que introdueix als assistents en mètodes de relaxació, control de pensaments ansiosos, meditació o visualització.

Seguir una alimentació saludable, saber què i com menjar és la base del “Taller de nutrició”, que ofereix informació pràctica sobre aliments específicament beneficiosos, reptes alimentaris relacionats amb el tractament o reflexions sobre la pròpia dieta

Kālida Sant Pau, arquitectura curativa

L’espai, la llum, els colors… són importants per a l’equilibri corporal i mental de l’ésser humà, per això, seguint la filosofia de la Fundació escocesa Maggie’s, l’edifici està pensat com un lluminós pavelló que oferirà una atmosfera relaxada i acollidora.

Organitzat en dos nivells, de 200 m2 cadascun, compta amb una zona de jardí dins de la zona verda general del Recinte Històric de Sant Pau. La cuina serà el cor del Centre, com ho és el de qualsevol llar, i des del seu interior es veuran arbres i flors que faran oblidar l’entorn hospitalari i convidaran a utilitzar les zones exteriors sense sentir-se observat des dels edificis propers.

La planta inferior és un espai obert i flexible, que albergarà la cuina, el menjador, una petita biblioteca i una sala polivalent per dur a terme diferents activitats. La planta superior s’organitzarà com a balconades interiors.

La façana, un mur de maó ceràmic, deixarà filtrar la llum, controlar les vistes, ventilar i seguir preservant la privacitat del centre. El seu color, textura i composició prenen com a referència la riquesa ornamental dels edificis modernistes del recinte.

Kālida Sant Pau serà un espai on les persones puguin descobrir les seves fortaleses i maximitzar la seva capacitat de fer front al seu procés oncològic.

Tecnologia de realitat virtual i mindfulness, el primer projecte becat

El passat 17 de novembre, en el marc del Dia Mundial del Càncer de Pulmó, la Fundació Kālida va rebre la Beca #JuntosSumamosVida de Boehringer España, pel seu projecte “Realitat virtual i mindfulness para millor la qualitat de vida de les persones amb càncer de pulmó”.

Fundació Kālida va ser seleccionada, entre prop de 40 candidatures presentades, després d’una votació realitzada amb un jurat format per AEACaP, ICAPEM i ANIS i tenint en compte una votació popular a través de xarxes socials en la qual van participar al voltant de 6.000 persones.

“El càncer de pulmó -explica la psicooncóloga de la Fundació, la Dra. Sara García -comporta una prevalença de símptomes físics als quals s’uneixen altres psíquics, relacionats amb l’ansietat i la depressió, que afecten directament a la qualitat de vida. Per aquest motiu hem creat un projecte d’intervenció psicològica que consisteix en la utilització combinada de tecnologia de realitat virtual i mindfulness per millorar la qualitat de vida de pacients i cuidadors”.

Sobre:

*Fundació Kālida, constituïda el 2016 a Barcelona amb l’impuls de la Fundació Privada Nous Cims així com la Fundació Privada Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Kālida  promou un model d’assistència psicosocial per a pacients amb càncer centrat en la persona. El seu objectiu és crear centres, situats a pocs metres dels Serveis d’Oncologia dels hospitals públics de referència en tractaments del càncer, amb espais per acollir i acompanyar les persones que ho necessitin així com als seus familiars, amics o cuidadors. Kālida s’inspira en el model d’atenció psicosocial de l’ONG escocesa Maggie’s, formant part de la seva xarxa internacional de centres. El primer centre a inaugurar-serà Kālida Sant Pau, que obrirà les portes a principis del 2019 al recinte de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona.

*Nous Cims és una Fundació catalana creada el 2013 amb l’objectiu d’impulsar projectes socials d’alt impacte en els camps de l’ocupació de joves en risc, la lluita contra la pobresa i el de la salut, sobretot en la millora de la qualitat de vida de les persones amb càncer. Nous Cims constituí la Fundació Kālida a inicis de 2016.

*La Fundació Privada de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, en compliment dels seus fins fundacionals i a través del seu programa d’Acció Social i Investigació, porta a terme una important activitat benèfic-assistencial i, a més, s’ocupa de mantenir i millorar les instal·lacions hospitalàries i el seu patrimoni, especialment el Recinte Modernista, declarat patrimoni Mundial per la UNESCO.

*Maggie’s és una Fundació escocesa, constituïda l’any 1996, pionera en l’assistència psicològica integral a persones amb càncer. Compta amb 21 centres construïts –i set més en construcció-  dissenyats per reconeguts arquitectes en el recinte d’hospitals públics. Tots ells  disposen de personal altament qualificat que ofereix un programa amb evidència demostrada per complementar el tractament mèdic.

Contacte amb premsa
María Pía Rodríguez del Pozo