Kālida reconeguda amb la medalla FAD

El FAD reconeix el model de suport de la Fundació Kālida que “aposta pel disseny com a eina per a la millora del benestar”

Kālida posa ‘l’arquitectura per a tenir cura’ al servei de les persones amb càncer

• El primer centre, a l’Hospital de Sant Pau, ha acompanyat a més de 3.000 persones i rebut prop de 27.000 visites des del 2019
  • Kālida té la vocació de desplegar una xarxa de centres a Catalunya assumint el “desafiament d’humanitzar els espais a través del disseny i l’arquitectura”

Barcelona, 20 d’abril de 2022.- A Catalunya hi ha 120.000 persones amb càncer i una de cada deu rep atenció psicològica. Abans de la pandèmia s’estimava que el 48% dels hospitals públics espanyols no oferien atenció psicològica especialitzada i en el 52% restant era insuficient[1]. Foment de les Arts i del Disseny ha concedit la medalla FAD 2021 a la Fundació Kālida, que acompanya a les persones amb càncer, familiars i cuidadors. La Junta d’aquesta institució distingeix la “tasca fonamental” de la fundació per “la seva aposta pel disseny com a eina per a la millora del benestar” d’aquells  immersos en un procés oncològic. Dimecres el president de la Fundació, Germán Castejón, va agrair un reconeixement “que ens impulsa a continuar treballant amb encara més determinació per contribuir a millorar el suport i l’atenció a les persones  que conviuen amb el càncer així com el seu entorn més immediat”.

La Fundació Kālidatreballa per desenvolupar una xarxa de centres arreu del país, dissenyant-los sota el concepte de l’arquitectura per a tenir cura, perquè quan les persones viuen circumstàncies excepcionals, com és la vivència del càncer, que té un impacte més enllà dels efectes fisiològics, trobar llocs dissenyats a escala humana, que permetin posar en contacte a persones en situacions similars així com rebre suport psicosocial de professionals compromesos, contribueix de forma decisiva a millorar el seu benestar i qualitat de vida”, va assegurar Castejón a l’acte d’entrega de la medalla, acompanyat de l’arquitecta Benedetta Tagliabue, que va projectar Kālida Sant Pau, un edifici hexagonal, protector i amable, configurat de forma càlida i domèstica, lluny de la fredor de les sales oncològiques.

Les persones que visiten Kālida Sant Pau, a tocar del servei d’oncologia de l’hospital, descobreixen un espai lluminós envoltat de jardí. Les portes del centre estan sempre obertes per acollir: l’equip professional de la fundació dona suport en un entorn arquitectònicament dissenyat per a tenir cura dels qui conviuen amb el càncer. Un model assistencial gratuït pel qual no cal cita prèvia ni derivació mèdica. Des del maig de 2019, quan es va inaugurar, ha rebut prop de 27.000 visites i ha atès més de 3.000 persones en sessions individuals o grupals per reduir l’estrès o l’ansietat, comprendre el diagnòstic, informar-se de les prestacions socials o gestionar les emocions.

“El suport rebut aquí no té preu”

L’Anna Maria, que conviu amb el càncer des del 2008,  ha vist néixer i créixer Kālida Sant Pau, abans fins i tot de la construcció de l’edifici quan l’acompanyament que ofereix la fundació es feia al pavelló Santa Victòria cedit per l’hospital. “El tractament és imprescindible, no el deixaria mai, però el suport emocional està al mateix nivell. En aquest sentit, el suport que jo he rebut aquí no té preu”. Per a ella és molt “tranquil·litzador” saber que “el suport és integral i coordinat amb l’equip mèdic. Vinc els dijous cada 15 dies al taller de reforç. La setmana que no vinc, m’acompanya igual, perquè Kālida està. Pots venir qualsevol dia quan està obert, pots demanar cita amb la psicooncòloga si necessites parlar, i ella t’atén. Com aquells amics que encara que no els vegis, els tens al costat, Kālida està. I tot el que aporta, ja no només individualment. El grup, els companys amb les seves experiències, el fet de xerrar, el fet de formar-ne part és com un descans. Jo descanso en Kālida”. El seu marit, Fernando, va al centre a fer teràpia “perquè la situació no m’afecti molt i pugui conviure amb la meva dona sense que ella ho passi malament per les meves emocions. A Kālida puc parlar d’allò que no parlo amb ningú”.

La Junta de Foment de les Arts i del Disseny, que concedeix aquest guardó honorífic al treball i la trajectòria de persones, projectes o institucions des del 1928, ha valorat especialment que la Fundació Kālida posi “en evidència la importància de l’entorn en el procés de cura i per assumir el desafiament d’humanitzar els espais. Un reconeixement per fer del disseny part estructural d’un model assistencial a partir del concepte de ‘l’arquitectura per a tenir cura’”.

Consulta aquí la Nota de Premsa

Sobre Kālida :

Kālida promou un model de suport oncològic integral complementari centrat en la persona. El seu objectiu és crear centres de suport a persones que conviuen amb el càncer, situats a pocs metres dels Serveis d’Oncologia dels hospitals públics de referència en tractaments del càncer, amb espais per acollir i acompanyar les persones que ho necessitin així com als seus familiars, amics o cuidadors. En ells trobaran suport pràctic, emocional i social, un ambient agradable especialment dissenyat per a sentir-se acompanyades, informades i compreses. Aquest servei -totalment gratuït i sense cita prèvia- té com a finalitat complementar els tractaments mèdics dels hospitals i s’inspira en el model d’atenció psicosocial de l’organització internacional Maggie’s, formant part de la seva xarxa internacional de més de 30 centres. El primer centre en inaugurar fou Kālida Sant Pau, que obrí les seves portes el mes de maig de 2019 al recinte de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona.

[1] Segons l’estudi de l’Observatori del Càncer de l’AECC “Informe sobre la atención psicológica a pacientes de cáncer y familiares en España” publicat al febrer del 2019.