Dissenyat per Benedetta Tagliabue i apadrinat per Maggie’s

Kālida Sant Pau, un centre pioner al servei de les persones amb càncer

• Creat per millorar la qualitat de vida de les persones amb càncer i el seu entorn, Kālida Sant Pau es fonamenta en un disseny arquitectònic creat per oferir una atmosfera relaxada i en l’aplicació d’un programa assistencial que complementa els tractaments mèdics hospitalaris.
  • Impulsat per la Fundació Kālida*, el centre és un projecte transformador que va iniciar la seva marxa en el 2008 i té previst inaugurar-se a principis del 2019.
  • La previsió, a partir del tercer any de funcionament, és que puguin beneficiar-se dels seus serveis fins a 10.000 persones a l’any.

Barcelona, ​​6 d’abril de 2017.- Amb Kālida Sant Pau neix un projecte pioner, únic a Espanya, per proporcionar atenció a les persones amb càncer. Un espai en el qual sota un mateix sostre trobaran suport pràctic, emocional i social, de manera gratuïta i oberta. Aquesta atenció, que complementarà els seus tractaments mèdics, la rebran en un espai acollidor en el que se sentiran acompanyades, informades i enteses.

La Fundació Nous Cims* i la Fundació Privada Hospital de la Santa Creu i Sant Pau*, amb la col·laboració de la Fundació de Gestió Sanitària de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau són els impulsors d’aquest centre que forma part de la xarxa global de centres Maggie’s *, de la qual rep suport, col·laboració, i en els serveis de la qual s’ha inspirat per impulsar de manera local el projecte.

Al costat de la unitat d’oncologia

Kālida Sant Pau estarà situat a pocs metres del Servei d’Oncologia, perquè el pacient que surti de l’hospital –després de rebre el diagnòstic o el tractament– no s’hagi de desplaçar per demanar informació sobre el que li preocupa o no entén en aquest moment. A Kālida l’esperen professionals –infermers/es, psicòlegs/ues, treballadors/es socials i terapeutes–, que li dedicaran el temps i l’atenció necessària en tot moment, sense sol·licitar-hi cita prèvia i sense necessitat que li derivi un metge.

Kàlida està obert a qualsevol persona amb càncer, sigui o no pacient de l’hospital, als seus familiars i amics i es configura a partir del que cada persona necessita. A l’interior, l’usuari podrà relaxar-se en un ambient de silenci i tranquil·litat o, si ho prefereix, parlar i compartir emocions. Però si el que busca és informació específica sobre les múltiples preguntes que li genera la seva situació, l’equip de professionals del centre posa al seu servei un programa d’assistència global, aprovat i supervisat pels equips mèdics de l’hospital, que millorarà el seu benestar i qualitat de vida. Tot en un espai dissenyat perquè les persones se sentin com a casa.

Comprendre i acompanyar en un espai arquitectònic únic

Quan una persona és diagnosticada d’un càncer, sovint el món s’enfonsa als seus peus. A la incertesa del que passarà en un futur, pot unir-se un sentiment de fragilitat, desassossec i temor davant el nou escenari. Per acollir-lo i assistir-hi estarà Kālida que ho farà en un espai protector, especialment creat per transformar situacions d’angoixa en processos de creixent, confiança i seguretat. Dissenyat per l’arquitecta Benedetta Tagliabue, directora de l’estudi EMBT, confort, intimitat, llum i protecció en una relaxada atmosfera domèstica, seran les principals qualitats de l’edifici on s’ubicarà Kālida. L’arquitecta, que va viure un procés d’acompanyament quan al seu marit, el també arquitecte Enric Miralles, li van diagnosticar un tumor cerebral, entén bé el valor curatiu de la bona arquitectura. Com un pavelló de jardí en el qual els límits entre interior i exterior es desdibuixen, el centre Kàlida se situarà en una parcel·la entre el nou Hospital de Sant Pau i el recinte modernista. Inclourà un edifici de 400 m2 organitzat en dos nivells i una zona enjardinada. La planta inferior serà un espai obert i flexible, projectat com una seqüència de jardins i patis, on hi haurà la cuina, cor de l’espai, a més d’una biblioteca i una sala polivalent. El seu accés principal connectarà amb la unitat d’oncologia mitjançant una zona pavimentada.

Un model d’assistència psicosocial centrat en la persona

Amb una taxa de supervivència del 65% a Europa, el càncer s’ha transformat en una malaltia crònica. A Catalunya, 250.000 persones viuen amb càncer i s’estima que el 2030 aquesta xifra s’haurà duplicat, només a Barcelona es diagnostiquen 8.000 nous casos a l’any.

Com a resultat del diagnòstic, aquestes persones afronten un tractament esgotador i unes emocions intenses com ansietat, soledat, aïllament o problemes econòmics… Actualment, la majoria de pacients oncològics catalans requereixen major atenció psicosocial.

De fet, les necessitats menys cobertes són les emocionals, només 1 de cada 10 rep atenció psicològica, la majoria pateix trastorns adaptatius, l’estrès té una repercussió molt forta en la seva qualitat de vida i l’impacte psicològic s’estén al seu entorn social més proper, als seus familiars, cuidadors i amics.

A Kālida, a més de trobar suport psicològic individual o en grup al llarg del procés, els resoldran qüestions pràctiques sobre nutrició, pèrdua del cabell, cura de la pell, gestió de l’estrès, relaxació o assessorament sobre ajudes socials.

Però sobretot trobaran el suport humà que aporten els treballadors del centre, que entenen el que significa viure amb càncer i formen la comunitat d’ajuda i de transmissió d’experiències al voltant de la taula de la cuina, el centre neuràlgic de l’edifici.

Kālida Sant Pau forma part de la xarxa global de centres de l’organització escocesa Maggie’s, el seu programa d’atenció psicosocial, amb evidència demostrada per complementar el tractament mèdic, ja s’aplica des de principis d’aquest any en espais cedits per l’hospital.

Un projecte que creix amb l’ajuda de tots

Durant aquests anys, l’aportació de persones voluntàries, col·laboradores així com de molts petits i grans donants ha estat fonamental per aconseguir arrencar el projecte. Animats per l’interès comú de millorar la vida de milers de persones amb càncer, a ells s’han unit professionals mèdics de tots els camps, fundacions, institucions i empreses que han donat el seu suport incondicional a la creació del primer centre Kālida a Barcelona. El projecte no ha fet més que començar, per la qual cosa, la Fundació Kālida convida a la ciutadania a sumar-s’hi per convertir el primer Centre Kālida a l’Hospital de Sant Pau en un centre de referència. Per aconseguir-ho, qui ho desitgi pot unir-se a la iniciativa a través de la pàgina web www.fundaciokalida.org, enviant un correu electrònic a hola@www.fundaciokalida.org o mitjançant els seus perfils socials a Facebook (@fundaciokalida) o Twitter (@fundaciokalida).

* Fundació Kālida, constituïda el 2016 per la Fundació Nous Cims i amb l’impuls de la Fundació Privada Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Kālida  promou un model d’assistència psicosocial, per a pacients amb càncer, centrat en la persona. El seu objectiu és crear centres, situats a pocs metres dels Serveis d’Oncologia dels hospitals públics de referència en tractaments del càncer, amb espais per acollir i acompanyar les persones que ho necessitin així com als seus familiars, amics o cuidadors. En ells trobaran suport pràctic, emocional i social, un ambient agradable especialment dissenyat per a sentir-se acompanyades, informades i compreses. Aquest servei – totalment gratuït – té com a finalitat complementar els tractaments mèdics dels hospitals i s’inspira en el model d’atenció psicosocial de l’ONG escocesa Maggie’s, formant part de la seva xarxa internacional de centres. amb l’objectiu de promoure el model de Maggie’s a Catalunya.

* Fundació Nous Cims és una Fundació catalana creada el 2013 amb l’objectiu d’impulsar projectes socials d’alt impacte en els camps d’ocupació de joves en risc, la lluita contra la pobresa i el camp de la salut, sobretot en la millora de la qualitat de vida de les persones amb càncer. Nous Cims crea la Fundació Kālida a inicis de 2016.

* La Fundació Privada de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, en compliment dels seus fins fundacionals i a través del seu programa d’Acció Social i Investigació, porta a terme una important activitat benèfic-assistencial i, a més, s’ocupa de mantenir i millorar les instal·lacions hospitalàries i el seu patrimoni, especialment el Recinte Modernista, declarat patrimoni mundial per la UNESCO.

* Maggie’s és una Fundació escocesa, constituïda el 1996, pionera en l’assistència psicològica integral a persones amb càncer. Compta amb 19 centres, construïts per reconeguts arquitectes en el recinte d’hospitals públics, que disposen de personal qualificat que ofereix un programa troncal amb evidència demostrada per complementar el tractament mèdic.

Descarrega el Dossier de Premsa

Contacte amb premsa