Dimarts, 5 de desembre, Dia Internacional del Voluntariat

Un grup de voluntaris tira endavant un projecte social per a persones amb càncer

• El voluntariat no només col·labora, també és a l’origen de projectes com Kālida Sant Pau, gestat durant 10 anys per persones solidàries que aporten els seus coneixements al servei de la societat.
  • La unió de voluntàries i voluntaris ha aconseguit involucrar entitats, fundacions, empreses, famílies i la comunitat mèdica, al voltant d’un objectiu comú: acompanyar i informar les persones durant el seu procés oncològic.

Barcelona, desembre 2017.- Kālida Sant Pau és un cas especial perquè, des del primer dia, els voluntaris no només han tingut un paper rellevant en l’execució del projecte sinó que han estat el motor i l’origen del mateix.

Kālida és una iniciativa impulsada íntegrament per la societat civil, concretament per un grup de persones amb un mateix anhel: crear un espai a pocs metres dels Serveis d’Oncologia en què els malalts de càncer poguessin resoldre les seves necessitats, socials i emocionals, de forma oberta i gratuïta. Un model innovador, basat en l’experiència dels centres Maggie ‘s, que complementaria els tractaments mèdics dels hospitals.

Un exemple d’entusiasme i humanitat que confirma que el voluntariat consolida la cohesió social i la satisfacció de promoure accions solidàries.

“Sento serenitat a l’haver participat en un objectiu col·lectiu. Tot l’equip voluntari és el catalitzador de l’energia de Kālida. Vaig aprendre, vaig gaudir, vaig patir, vaig acollir… Ens nodrim i trascendim a un projecte de tots i per a tots”, explica Mònica Sans, psicòloga i experta en màrqueting, vinculada al projecte des de 2007.

El primer grup de voluntaris

Han passat 10 anys des que un grup de persones, entre elles Mònica Sans, Piluca Peris, Tomás Ragué i Marc Tintoré, -impulsat per Rosy Williams, que va conèixer personalment el servei de Maggie ‘s al Regne Unit- van advertir la necessitat de crear a Barcelona un espai similar de referència.

En aquesta primera etapa, els integrants -que, d’alguna manera, havien viscut de prop els efectes físics o emocionals del càncer-, van treballar buscant solucions i establint les bases d’un projecte local.

“Formar part de l’equip impulsor de Kālida representa infinitat de vivències, emocions, il·lusions i gratitud”, comenta Piluca Peris, life coach de professió, al peu del canó durant els deu anys de la gènesi de Kālida. “Aconseguir contagiar el nostre amor pel projecte i reclutar nous aliats, o cada petit repte assolit és un triomf de tot l’equip; dels que van arribar i es van quedar. Dels que apareixien i desapareixien, sempre amb un somriure. Dels que van deixar la seva essència i sempre seran amb nosaltres, com la Joana. El somni que un dia vam compartir, aviat obrirà les portes“.

Serà a finals del 2018, quan està prevista la seva inauguració. Mentrestant, els primers tallers i grups de suport estan en marxa i l’edifici creix… “Com a arquitecte -afirma Marc Tintoré– utilitzar l’arquitectura per facilitar la trobada entre persones amb càncer, des d’una perspectiva oberta i no hospitalària, és clau”. Un minut després de conèixer el projecte “m’oferia incondicionalment per aportar els meus coneixements i la meva pròpia experiència amb el càncer”, recorda.

Si avui és dimarts, toca sopa

Les reunions dels voluntaris es feien cada dimarts al voltant d’una sopa “un plat que detesto”, reconeix Marc amb simpatia, però d’aquesta ambientació casolana i familiar -així és Kālida- “va sorgir reflexió, projectes, objectius, recursos i idees per afrontar-los“.

Un engranatge múltiple, activat a base d’esforç, il·lusió i treball en equip: “volíem fer realitat un monument a l’esperança; un lloc que acollís les persones que se senten soles davant la malaltia “, confessa l’advocat Tomás Rague, vinculat a Kālida des de 2008 com a assessor legal. “Implicar-me en aquest projecte generós, pedagògic i didàctic, m’ha permès ser conscient del que és realment important a la vida, viatjar al meu interior i entendre que el respecte a un mateix comença amb la cura del nostre cos i la nostra ment”, conclou.

Treballar junts per a un objectiu col·lectiu

Aquest grup embrionari va estendre la idea entre el seu cercle d’amics i va aconseguir que s’afegissin a l’equip professionals de prestigi, entre d’altres, Germán Castejón actual president de la Fundació Kālida, amb el qual el projecte va rebre un important impuls en totes les seves àrees, i l’arquitecta Benedetta Tagliabue, autora del disseny del centre.

Posteriorment, s’hi involucren professionals de l’Hospital de Sant Pau, com el Dr. Agustí Barnadas, director del Servei d’Oncologia Mèdica de l’hospital, o Jordi Bachs, director gerent de la Fundació Privada Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.

Més voluntaris per assumir els següents reptes

Amb la contribució desinteressada de nombroses persones, entitats, fundacions, empreses i famílies que empenyen en una mateixa direcció però, sobretot, gràcies a tota la comunitat mèdica i assistencial que creu en aquest projecte des del seu inici, ha estat possible aixecar un somni com Kālida Sant Pau. “Una visió nova al procés oncològic: mirar la persona i no al pacient”, comenta Germán Castejón.

El passat 6 d’abril es va col·locar la primera pedra i no ha fet més que començar, Kālida necessitarà la col·laboració desinteressada de gent solidària per poder avançar en el desenvolupament i sostenibilitat de l’organització, així com per incrementar l’impacte social de la seva missió. En el futur, Kālida i els nous centres que s’inaugurin, requeriran de voluntaris per ajudar en la gestió diària i en les activitats de sensibilització i esdeveniments de captació de fons, d’aquesta manera, els equips de professionals d’atenció al càncer podran centrar-se en les persones que visiten els centres. Ara i sempre, els voluntaris tenen un lloc destacat en la gran família Kālida.

Sobre:

*Fundació Kālida, constituïda el 2016 a Barcelona amb l’impuls de la Fundació Privada Nous Cims i la Fundació Privada Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Kālida promou un model d’assistència psicosocial per a pacients amb càncer en el qual el principal és la persona. El seu objectiu és crear centres, situats a pocs metres dels Serveis d’Oncologia d’hospitals públics de referència en tractaments del càncer, amb espais per acollir i acompanyar les persones que ho necessitin i als seus familiars, amics o cuidadors. Kālida s’inspira en el model d’atenció psicosocial de l’ONG escocesa Maggie’s, de la xarxa internacional de la qual forma part. El primer centre a inaugurar-se serà Kālida Sant Pau, que obrirà les portes a principis del 2019 al recinte de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona.

Contacte amb premsa
María Pía Rodríguez del Pozo