Tècniques de Relaxació, un complement idoni dels tractaments oncològics

•  Persones amb càncer reben classes de relaxació, a Kālida Sant Pau, per a pal·liar els efectes dels tractaments.

Barcelona, juny 2018.- Els símptomes més freqüents en un procés oncològic són el cansament i la fatiga, als que es poden afegir dificultats per dormir i, amb certa freqüència, malestar emocional -que es pot manifestar en forma de por o tristesa- i malestar psicològic amb símptomes com ansietat o pensaments anticipatoris. Aplicar tècniques de relaxació, dirigides per un professional, pot ajudar a minimitzar-los.

Sempre que l’estat de salut de la persona ho permeti, practicar  determinats tipus de relaxació beneficiarà a l’organisme perquè farà que es redueixin la tensió física i/o psíquica, el malestar general i l’estrès.

Esther Margarit de Miguel, infermera i psicòloga especialitzada en oncologia, és la responsable de dirigir les sessions de relaxació que Kālida Sant Pau ha organitzat per a persones amb càncer, a les que també poden assistir cuidadors i familiars. “En general, aquestes tècniques i els beneficis que es deriven d’elles, afavoreixen una millora de la qualitat de vida que es reflecteix a l’estat d’ànim de la persona y en el del seu entorn més proper”, comenta.

Les tècniques més idònies per a sentir-se bé

Margarit explica que en aquestes classes s’aborden diferents tècniques, algunes d’elles senzilles però efectives, per aconseguir pal·liar o millorar els efectes secundaris del tractament mèdic. Entre elles el control de la respiració, “la pràctica de la respiració profunda ofereix beneficis tals com reducció de nàusees o millora del dolor muscular al llarg del procés oncològic”, explica.

Por la seva banda, la Relaxació diferencial, que consisteix en realitzar breus exercicis musculars de tensió-relaxació, és efectiva per a prendre consciència de les tensions corporals i així contribuir a la disminució o control del dolor.

La Imaginació guiada és una forma de visualització que requereix capacitat de concentració i que permet aconseguir nivells més profunds de relaxació en menys temps. “La persona imagina escenes, sons, olors… associats amb un ambient relaxat, plaent i segur, que afavoreixen sentiments de tranquil·litat, assossegament, que és molt important en aquest moment de les seves vides”, afegeix.

Per últim, la meditació es també un recurs molt efectiu per a pal·liar alguns efectes del càncer. Una de les seves comeses és asserenar la ment i les emocions, per això la pràctica continuada ajuda a millorar l’estat d’ànim, a ser més positives, a reduir la tensió que els produeix el seu estat, a prevenir l’insomni i, a més, a enfortir la capacitat de recuperació del seu cos.

Para Joan Reventós, director de Fundació Kālida, “aquestes tècniques, unides a informacions pràctiques sobre nutrició, ioga oncològic i sessions de suport emocional individual i grupal, són una part de la labor que ens hem fixat a Kālida Sant Pau, des de on volem acompanyar a les persones que viuen un procés oncològic, als seus familiars i cuidadors”, comenta.

Las sessions de relaxació es realitzen els dimarts al Pavelló Santa Victòria, del Recinte Modernista de l’Hospital de Sant Pau.

*Esther Margarit de Miguel és Diplomada en Infermeria y Màster en Infermeria Oncològica. Posteriorment se llicencia en Psicologia, estudis que completa amb un Màster d’investigació en Psicologia de la Salut, actualment està cursant el Doctorat de aquesta mateixa disciplina.

Ha treballat com a infermera en oncologia i hematologia durant 10 anys en diferents unitats de l’Hospital Germans Trias i Pujol i ha dedicat tres anys a la Investigació en Psicodermatologia, realitzant i desenvolupant assajos clínics i estudis amb pacients a l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.

Sobre:

*Fundació Kālida, constituïda el 2016 a Barcelona amb l’impuls de la Fundació Privada Nous Cims i la Fundació Privada Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Kālida promou un model d’assistència psicosocial per a pacients amb càncer en el qual el principal és la persona. El seu objectiu és crear centres, situats a pocs metres dels Serveis d’Oncologia d’hospitals públics de referència en tractaments del càncer, amb espais per acollir i acompanyar les persones que ho necessitin i als seus familiars, amics o cuidadors. Kālida s’inspira en el model d’atenció psicosocial de l’ONG escocesa Maggie’s, de la xarxa internacional de la qual forma part. El primer centre a inaugurar-se serà Kālida Sant Pau, obrint les seves portes a principis del 2019, al recinte de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona.

Contacte amb premsa
María Pía Rodríguez del Pozo