Metges, arquitectes i dissenyadors s’unexen a Kālida Sant Pau

Barcelona, juliol 2018.- Medicina, arquitectura i disseny es van donar la mà al Diàleg “Arquitectura per a tenir cura”, organitzat per la Fundació Kālida amb la finalitat de posar de manifest la importància de construir un centre per acompanyar les persones amb càncer i el seu entorn fora de l’entorn hospitalari i complementar el tractament mèdic en un ambient acollidor en el qual se sentin com a casa.

Moderat pel periodista Llàtzer Moix, van participar l’oncòleg Dr. Agustí Barnadas, l’arquitecta Benedetta Tagliabue i el CEO de Studio Urquiola Alberto Zontone, representant a Patricia Urquiola qui no va poder assistir per motius sobrevinguts, tres professionals de referència internacional implicats desinteressadament -cadascun des del seu àmbit- en la creació de Kālida Sant Pau, centre pioner a Espanya.

El Diàleg, que va tenir lloc a l’edifici central del Recinte modernista de l’Hospital de Sant Pau, va reunir més de 150 assistents, provinents de diversos sectors així com a representants de les empreses i entitats que han posat en marxa la gestació d’aquest centre, als que Fundació Kālida va agrair la seva col·laboració.

Petites ones que generen grans obres

Per al Dr. Agustí Barnadas, cap del servei d’Oncologia de l’Hospital de Sant Pau: “És una satisfacció observar que en un àmbit diferent al hospitalari s’afronta millor el procés oncològic i que, tot i l’evolució de la malaltia, la persona adquireix el vigor per afrontar els reptes que el càncer va presentant”.

El benefici que suposa estar en un espai arquitectònic amable és una cosa que Benedetta Tagliabue coneix bé arran del procés que va viure amb el seu marit, el també arquitecte Enric Miralles: “Enric va decidir passar els seus últims mesos en una casa dissenyada per Coderch perquè allà se sentia bé “, ha recordat. Divuit anys després, Benedetta celebra formar part d’aquest projecte des dels seus inicis. “Ara s’estudia com l’arquitectura pot millorar el nostre estat d’ànim, la nostra vida i fer-nos millors persones”, va afirmar.

Per la seva banda, Alberto Zontone va voler assenyalar que la influència de l’espai en l’ésser humà és un dels punts d’investigació de Studio Urquiola: “Actuant podem generar petites ones que donaran com a resultat grans obres”.

Benvinguts a la meva cuina!

Amb la certesa, apuntada pel Dr. Barnadas, que “l’entorn sanitari no és el més adequat per pensar en positiu quan reps el diagnòstic del càncer”, crear un lloc sense bates blanques, on l’arquitectura i el disseny formin part del tractament, va ser un punt clau del Diàleg.

L’arquitecte Domènech i Montaner el va tenir molt clar fa ja més de cent anys, va explicar Benedetta: “La bellesa ofereix alguna cosa més, permet projectar no només l’espai físic sinó ajudar a la ment”, ha apuntat. Seguint aquesta filosofia, Kālida Sant Pau serà un entorn lluminós, bell i accessible, amb les portes sempre obertes per acollir a qui ho necessiti. L’única medicina que s’oferirà en el seu interior serà una tassa de te; la persona podrà estar sola sense sentir-te sola. I, si ho necessita, se li ajudarà a gestionar l’estrès, se li oferirà una sessió de ioga, un taller de nutrició o de mindfulness o assessorament psicosocial.

“La naturalesa cura i aquest centre imitarà a la naturalesa”, va continuar Benedetta. “He volgut crear un lloc protector en el que l’exterior enjardinat i l’arquitectura dialoguin. El verd entrarà a la casa mitjançant gelosies i arbres i flors seran presents des de l’interior “. La cuina, “com passa en qualsevol llar”, serà el cor del centre.

“A l’interior hem dissenyat àmbits flexibles on pugui fluir una comunicació biunívoca, de fora cap a dins i viceversa”, va comentar Albert. El mobiliari i els complements, en roure o terracota, tindran gammes de color que recordin el medi ambient: “Fugim del monocrom hospitalari”, va reafirmar. D’altra banda, “cal fer un exercici de comunicació que s’encomani a la societat -va assenyalar-. El nostre somni és que, a través d’aquest espai, tothom -també les persones que no tenen càncer- entenguin el que significa “, va rematar.

Reconeixement de les persones

“Kālida Sant Pau aportarà un valor afegit al que fem en oncologia” -va anotar el Dr. Barnadas- “En un centre d’aquestes característiques també el metge entaula una relació molt diferent amb el pacient. A l’hospital tenim sempre una taula pel mig que actua com una barrera. En Kālida, la taula de la cuina no serà una barrera “.

L’acte va comptar també va comptar també amb la presència virtual del Dr. Tabernero, Cap d’Oncologia de l’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona, ​​qui dóna suport al projecte des dels seus orígens i és Patró de la Fundació Kālida.

Les seves opinions es van veure reforçades per les declaracions d’Ana Belén, persona atesa pel centre, que va explicar la seva experiència i va comparar com va viure el seu primer càncer i com ho ha viscut ara amb el suport de Kālida. Per a ella les informacions rebudes sobre nutrició, control de l’estrès … i el suport emocional de la psicooncòloga han estat determinants per millorar la seva qualitat de vida. Tot i que el centre està en construcció, l’equip espera donar servei a 1000 persones durant el 2018 en instal·lacions facilitades per l’hospital.

Un model de futur

Kālida Sant Pau, amb arquitectura de Benedetta Tagliabue i disseny interior de Patricia Urquiola, es construeix al jardí de l’entorn modernista de l’Hospital de Sant Pau, a pocs metres de la Unitat d’Oncologia, com se situen els centres internacionals Maggie’s, xarxa a la qual pertany.

La voluntat de la Fundació privada Kālida i dels que han impulsat Kālida Sant Pau és que aquesta iniciativa, que s’inaugurarà en uns mesos, s’estengui a altres centres oncològics, tant a Catalunya com a Espanya. Per a això, el repte més important segueix sent aconseguir l’aportació de tots.

Llàtzer Moix va finalitzar el diàleg amb una reflexió: “Davant les circumstàncies adverses, cal actuar i millor actuar en equip per unir perspectives,” aquest és un model de futur “, ha conclòs.

Un concert de violoncel a càrrec de Lito Iglesias, de la Fundació Pau Casals, va culminar l’acte. Finalment, tots els assistents van gaudir d’un “pica pica” a càrrec de Cuina Justa als jardins del Recinte Modernista de Sant Pau.

Alberto Zontone, arquitectura, Benedetta Tagliabue, Dr. Barnadas, Hospital de Sant Pau, Llàtzer Moix, Patricia Urquiola, Studio Urquiola